Aanvraag parkeerkaart handicap

Sinds 1 juli 2016 kunt u online een aanvraag indienen voor een  parkeerkaart voor personen met een handicap bij het Directie-generaal voor Personen met een handicap (FOD Sociale Zekerheid). Dit gebeurt aan de hand van een vragenlijst die u invult via de online applicatie.

Hoe doet u een aanvraag?

  • U kan zelf (of met hulp van een familielid of kennis) uw aanvraag indienen door met uw elektronische identiteitskaart in te loggen op http://myhandicap.belgium.be en daar een online vragenlijst in te vullen.
  • U geeft de naam op van uw behandelend arts. Zo kan de Directie-generaal rechtstreeks bij hem de medische informatie opvragen. Heeft uw arts geen recente informatie over uw medische situatie, dan maakt u het best een afspraak.

Wilt u hulp?

Dan kunt u terecht bij de sociale dienst van het OCMW waar we u begeleiden bij het invullen van de vragenlijst.

U kunt ook nog steeds terecht bij de maatschappelijk werkers van de Directie-generaal. Maak hiervoor een afspraak via het contactformulier op www.handicap.belgium.be of bel naar het gratis nummer 0800/987 99 (bereikbaar van maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 13 uur).

Denk eraan: als u hulp wenst, vergeet volgende zaken niet mee te nemen:

  • identiteitskaart (+ pin-code)
  • bankrekeningnummer
  • de naam van uw behandelend arts.

Zodra de vragenlijst is ingevuld, wordt die elektronisch verstuurd naar de Directie-generaal voor Personen met een handicap. Daar starten ze onmiddellijk met het behandelen van uw aanvraag. De nieuwe manier van werken zorgt voor een snellere, eenvoudigere en persoonlijkere manier van de behandeling van je aanvraag. Houd er rekening mee dat de doorlooptijd tussen aanvraag en afhandeling tussen 6 en 9 maanden kan bedragen.